Declareren

Wilt u weten hoe u een declaratie indient en volgt? Of iets over de vergoeding van uw declaratie? Bekijk hieronder de veelgestelde vragen.

Declaratie indienen

  • In de UMC Zorg app gaat dit het snelste. Maak een foto van de nota of upload een pdf. Gebruikt u hiervoor liever een computer of laptop? Log dan in met uw DigiD en declareer via Mijn UMC. Declareren per post kan uiteraard ook. Het uitbetalen duurt dan wel wat langer.

    Direct declareren

  • Haasten is niet nodig: u kunt nota’s tot 3 jaar na de factuurdatum indienen.

    Direct declareren

  • U kunt uw declaratie online of per post indienen. Wij verzoeken u om uw kosten maandelijks te declareren.

    Meer over declareren met een pgb

  • Wij accepteren alleen nota's die zijn geschreven in het Nederlands, Duits, Engels, Frans of Spaans. Wij kunnen u vragen om een nota te laten vertalen door een beëdigd vertaler. De vertaalkosten moet u zelf betalen.

    Bekijk deze webpagina hoe u een buitenlandse nota declareert. Dan komt het zeker goed.

     

Declaratie volgen

  • Heeft u uw declaratie via de UMC Zorg app of in Mijn UMC Zorgverzekering ingediend? Dan krijgt u binnen 4 werkdagen en bericht van ons. Heeft u uw declaratie per post ingediend? Dan duurt het 10 werkdagen. Geen zorgen: u ontvangt altijd een bericht.

    Bekijk uw declaraties

  • U kunt uw declaratie volgen in de UMC Zorg app of in Mijn UMC Zorgverzekering. Als u uw declaratie digitaal heeft ingediend, dan ontvangt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 4 werkdagen op uw rekening. Heeft u uw declaratie per post ingediend? Dan duurt het iets langer: 10 werkdagen. 

    Bekijk uw declaraties

De vergoeding van uw declaratie

  • Heeft u een ongeluk gehad? Of bent u slachtoffer van mishandeling of een medische fout? Dan heeft u mogelijk schade geleden. Heel vervelend, zeker als het niet uw eigen schuld is. Wij proberen de schade te verhalen op de aansprakelijke tegenpartij. Hierdoor krijgt u mogelijk (een deel) van uw eigen risico terug.

    Meer over verhalen van schade

  • Ziet u iets vreemds in uw zorgkosten in Mijn UMC Zorgverzekering? Bijvoorbeeld een declaratie voor een behandeling die u niet heeft gehad? Laat het ons weten. Dan zoeken we het graag samen met u uit. Bij onjuiste declaraties is in de meeste gevallen sprake van fouten. Als toch blijkt dat een zorgverlener met opzet te veel heeft gedeclareerd, dan doen wij daarvan altijd aangifte. Zo zorgen we samen voor goede en betaalbare zorg.

    Bekijk ons fraudebeleid.