Heeft u een declaratie ingediend? Dan beoordelen wij deze en krijgt u van ons een ‘Uitkomst declaratie’. Daarin leggen wij uit welke vergoedingen wij aan u uitbetalen. Op deze pagina vindt u antwoorden op veelgestelde vragen over de uitkomst van uw declaraties.
U of een medeverzekerde heeft een factuur van een zorgverlener bij ons ingediend (gedeclareerd). Als wij de declaratie hebben verwerkt, ontvangt u binnen 4 werkdagen een ‘Uitkomst declaratie’. Hierin vindt u de uitleg over uw vergoeding. Dan bent u helemaal op de hoogte.
Declareert uw zorgverlener de kosten? En moet u een deel zelf betalen? Dan krijgt u van ons een Zorgkostenfactuur.
Heeft u uw declaratie via Mijn UMC Zorgverzekering of de UMC Zorg app ingediend? Dan ontvangt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 4 werkdagen op uw rekening. Heeft u uw declaratie per post ingediend? Dan duurt het iets langer: 10 werkdagen.
Bekijk hier de status van uw declaratie
Scherp gezien! Het klopt dat niet alle informatie op de Uitkomst declaratie staat. Dit doen we omdat we uw persoonlijke gegevens goed willen beschermen. De details van de behandelingen of de gemaakte kosten kunt u snel en eenvoudig bekijken in Mijn UMC Zorgverzekering en de UMC Zorg app onder het kopje ‘Mijn declaratieoverzicht’.
U kunt als hoofdverzekerde alleen details van ingediende declaraties inzien van medeverzekerde tot 12 jaar. Wilt u ook details inzien van uw medeverzekerde vanaf 12 jaar? Dan kan uw medeverzekerde u hiervoor machtigen in Mijn UMC Zorgverzekering onder de knopje ‘Mijn gegevens delen’.
Lees hoe u deze machtiging regelt
Dit kan meerdere redenen hebben. Op de Uitkomst declaratie leggen wij u uit waarom u geen vergoeding krijgt. Dit zijn de redenen die het meest voorkomen:
Het kan zijn dat u toch recht heeft op vergoeding. Denkt u dat dit in uw geval zo is? Dan kunt u ons bellen, zodat wij de declaratie opnieuw kunnen beoordelen.
Worden uw zorgkosten toch niet vergoed? Dan krijgt u binnen 10 werkdagen van ons een telefoontje of we sturen een brief. Als wij de declaratie toch vergoeden, dan ontvangt u hierover een bericht.
Wat fijn dat u onze vergissing heeft opgemerkt. Wilt u dit aan ons laten weten? Dan verwerken wij deze informatie en passen wij de declaratie aan. Bedankt voor de moeite, en sorry voor het ongemak.
Neem contact op met ons
Neem dan contact met ons op. Wij staan voor u klaar.