Heeft u zorg nodig in het buitenland? En wanneer gaat het dan om spoedeisende hulp en wanneer niet? Lees op deze pagina enkele veelgestelde vragen.
Niet alle spoed wordt ook echt gezien als spoed. Wij maken voor uw vergoeding een onderscheid tussen ‘spoedeisende zorg’ en ‘niet-spoedeisende zorg’.
Heeft u tijdens uw vakantie of tijdelijk verblijf in het buitenland onverwacht medische zorg nodig? En kan de behandeling niet kan wachten totdat u terug bent in Nederland? Dan is er sprake van spoedeisende zorg. Bel bij spoed of bij twijfel altijd de UMC Alarmcentrale: +31 40 - 297 56 90 (altijd bereikbaar).
Er is sprake van niet-spoedeisende (geplande) zorg wanneer u:
Een tijdelijk verblijf in het buitenland betekent dat u korter dan 1 jaar in het buitenland verblijft.
Zorg ervoor dat u in het buitenland altijd uw European Health Insurance Card (EHIC) bij de hand heeft. Deze staat automatisch voor u klaar in de UMC Zorg app. Soms accepteert een buitenlandse zorgverlener de informatie in de app niet. De digitale EHIC is namelijk geen officieel document. Wilt u liever een plastic pas mee op reis? Deze vraagt u makkelijk zelf bij ons aan via de UMC Zorg App of Mijn UMC Zorgverzekering.
Met een EHIC hoeft u niets voor te schieten Als u uw EHIC laat zien aan uw zorgverlener, voorkomt u dat u kosten moet voorschieten. De EHIC is niet geldig buiten de Europese Unie. Accepteert het ziekenhuis of de instelling waar u naartoe gaat de EHIC niet? Bel dan met de UMC Alarmcentrale.
Wordt u 1 of meer nachten opgenomen? Of wordt uw EHIC niet geaccepteerd? Neem dan contact op met de UMC Alarmcentrale: +31 40 - 297 56 90 (altijd bereikbaar). Een Nederlandssprekende hulpverlener helpt u verder. Bel de Alarmcentrale altijd, ook al is uw behandeling al begonnen of afgelopen. Als het nodig is, neemt de UMC Alarmcentrale rechtstreeks contact op met het ziekenhuis.
Met een S2 (E112)-formulier kan een zorgverlener binnen de EU/EER de kosten (of een groot gedeelte van de kosten) van uw behandeling rechtstreeks bij ons declareren. U krijgt dit formulier van ons na toestemming voor uw behandeling. Vervolgens kunt u dit formulier zelf afgeven bij uw zorgverlener. Ontvangt u toch een nota van het ziekenhuis? Stuur deze dan naar ons toe, samen met een uitgebreid behandelverslag van uw specialist uit het buitenland. Wij bekijken dan of u de nota (deels) vergoed krijgt.
U kunt een S2-formulier aanvragen via het aanvraagformulier medisch specialistische zorg in het buitenland.
Let op: een eenpersoonskamer en kosten voor behandeling door een professor of chef-arts komen nooit voor vergoeding in aanmerking. In sommige landen wordt het S2 (E112)-formulier alleen geaccepteerd bij staatsziekenhuizen en niet bij privéklinieken. In dat geval betaalt u wel vooraf zelf de kosten en kunt u de nota achteraf bij ons declareren.
Sjoerd gaat naar België voor een operatie. Hij heeft van tevoren toestemming voor deze operatie gekregen via een S2 (E112)-formulier. De kosten voor de operatie bedragen in totaal € 5.500.
Een Belgische patiënt zou hiervan € 5.000 vergoed krijgen via het Belgische ziekenfonds. De overige € 500 betaalt hij zelf. Dit heet in België ‘remgeld’. Eigenlijk net zoiets als bij ons het eigen risico.
Had Sjoerd deze operatie in Nederland laten doen? Dan zou hij € 5.300 vergoed krijgen. Dit is het tarief dat in Nederland geldt. Omdat hij vooraf toestemming heeft gekregen via het S2 (E112)-formulier, wordt € 5.000 vergoed aan het Belgische ziekenhuis via het Belgische ziekenfonds. Het overige bedrag van € 500 kan Sjoerd bij ons declareren. Hiervan krijgt hij nog € 300 vergoed. Het resterende bedrag van € 200 betaalt hij zelf.