Zorgadvies en bemiddeling

Wilt u weten met welke vragen u terecht kan bij de afdeling Zorgadvies en bemiddeling? Op deze pagina leest u wat deze afdeling voor u kan betekenen. 

Algemeen

  • Heeft u zorg nodig? Dan wilt u snel en goed geholpen worden. Wij helpen u graag verder met uw zorgvragen. Wilt u bijvoorbeeld weten welke arts gespecialiseerd is in bepaalde zorg of welk ziekenhuis bepaalde operaties vaak uitvoert? Dan vertellen wij u graag. Krijgt u te maken met een wachtlijst? Dan zoeken wij graag een sneller alternatief voor u.

Wachttijden

  • Bij het opstellen van een advies worden snelheid, bereikbaarheid en kwaliteit meegewogen. U kunt uiteraard ook aangeven wat u zelf het belangrijkst vindt.

Waar

  • Wij kunnen u niet vooruitschuiven op een bestaande wachtlijst, maar wel informeren of er inmiddels nieuwe mogelijkheden zijn ontstaan in uw ziekenhuis. Is het niet mogelijk om de wachttijd te verkorten, dan bemiddelen we bij andere ziekenhuizen of Zelfstandige Behandelcentra. Eerst in uw eigen regio, daarna in heel Nederland en daarna in België of Duitsland. Uiteraard zoeken we een alternatief dat minstens dezelfde kwaliteit van zorg levert.
  • Wij zoeken eerst naar alternatieven in een regulier ziekenhuis bij u in de buurt, daarna kijken we verder naar de rest van Nederland en Zelfstandige Behandelcentra (ZBC). Mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren, dan wordt er zeker gekeken naar de mogelijkheden in België of Duitsland.
  • Wij bemiddelen alleen naar instellingen waarvan wij weten dat u de kosten ook geheel of gedeeltelijk vergoed krijgt.
  • Ja, wij kunnen ook bemiddelen voor een second opinion.
  • Wij hebben zorgverleners op redelijke afstand van uw woonplaats gecontracteerd. In de Zorgzoeker vindt u de zorgaanbieders waarmee wij een contract hebben. Hierin kunt u zoeken op postcode.

Kosten

  • Nee, deze service is geheel gratis.
  • De vergoeding voor reiskosten is niet afhankelijk van het feit of wij hebben bemiddeld. De regels omtrent reiskosten zijn voor iedereen gelijk. Hierover leest u meer in de verzekeringsvoorwaarden.

Praktische zaken

  • Als u dat op prijs stelt, maken wij ook de afspraak.
  • In verband met de wet op de privacy moet u er zelf voor zorgen dat uw medisch dossier in het nieuwe ziekenhuis terechtkomt. Wij kunnen u hierbij wel helpen.
  • Ja, ook met dit soort vragen kunt u bij ons terecht. Niet alle ziekenhuizen verstrekken informatie over de specialisatie van ingrepen. Wanneer wij wel beschikken over deze informatie, zullen wij u hierin zeker begeleiden.