Zorgkostenfactuur

De zorgkostenfactuur kan best ingewikkeld zijn. Op deze pagina vindt u informatie over de zorgkostenfactuur en hoe we deze vergoeden. 

Nota en zorgkostenfactuur

  • Het klopt dat niet alle informatie op de zorgkostenfactuur staat. Vanwege privacy mogen wij helaas niet alles tonen. De specificatie van uw zorgnota kunt u bekijken in Mijn UMC Zorgverzekering en de UMC Zorg app.

    Kijk hiervoor bij 'Mijn declaratieoverzicht'.

  • U ontvangt een zorgkostenfactuur van ons als u een bedrag aan ons moet betalen. Uw zorgverlener heeft de kosten van uw behandeling bij ons gedeclareerd. En (een deel van) deze kosten zijn voor uw eigen rekening. Bekijk uw zorgkostenfactuur in Mijn UMC Zorgverzekering of in de UMC Zorgverzekering Zorg app onder het kopje ‘Facturen’.  
  • Wat vervelend dat uw declaratie is afgewezen. Dit kan meerdere redenen hebben. Hieronder vindt u een opsomming van de redenen die het vaakst voorkomen:  

    • Uw verzekeringspakket heeft geen vergoeding voor uw zorgkosten
    • U heeft nog een openstaand eigen risico
    • U betaalt voor deze zorg een eigen bijdrage
    • U heeft nog geen toestemming (machtiging) voor vergoeding van deze zorg
    • De zorgverlener die u heeft behandeld heeft geen contract bij UMC Zorgverzekering
  • Het kan zijn dat we uw declaratie onterecht hebben afgewezen. Is dit het geval? Neem contact met ons op, zodat wij een correctieverzoek voor u kunnen aanmaken. We beoordelen uw declaratie dan opnieuw. 
    Wijzen we de declaratie weer af? Dan krijgt u binnen 10 werkdagen van ons een telefoontje of we sturen een brief. Als wij de declaratie toch vergoeden, staat het bedrag binnen 10 werkdagen op uw rekening. 
  • UMC Zorgverzekering heeft met veel zorgverleners afgesproken dat ze hun nota's in alle gevallen direct aan ons richten. Ook als u eigenlijk een eigen bijdrage moet betalen. Vaak betreft het dan fysiotherapie, oefentherapie of tandheelkunde. Wij betalen de hele nota en schieten daarmee uw eigen bijdrage voor. Die innen we vervolgens weer bij u. Met de zorgkostenfactuur kondigen we die inning aan.

    Kijk in de Pakketvergelijker welke vergoedingen en eigen bijdragen gelden bij UMC Zorgverzekering. 
  • Het is mogelijk dat de datum niet overeenkomt met de datum waarop u in het ziekenhuis bent geweest. Als u met een gezondheidsklacht naar het ziekenhuis gaat, stelt een specialist de diagnose en daaruit volgt eventueel een behandeling. De datum op de zorgkostenfactuur is de begindatum van de behandelperiode waarover de zorgverlener kosten bij ons heeft gedeclareerd.
  • Veel zorgverleners wachten wat langer met het versturen van de rekening. Zo kunnen ze de rekening voor alle behandelingen in 1 keer naar ons opsturen. Een ziekenhuis maakt bijvoorbeeld na maximaal 120 dagen de rekening op en stuurt deze naar ons. Wij verwerken de rekening en bekijken of u nog een bedrag hiervoor moet betalen. Als dat zo is, sturen we u een factuur. 
  • Ontvangt u onze post digitaal? Dan kunt u de kopie van de zorgkostenfactuur zelf opzoeken. U vindt uw zorgkostenfactuur dan in Mijn UMC Zorgverzekering en in de UMC Zorgverzekering Zorg app onder "Facturen". Wilt u de kopie toch per post ontvangen? Bel dan naar 0900-8018 (gebruikelijke belkosten) om uw kopie op te vragen. Binnen 5 tot 7 dagen heeft u de kopie van de zorgkostenfactuur in huis.
Meer uitleg over de zorgkostenfactuur
Herkent u de zorgkosten niet? Of wilt u weten waarom u kosten heeft gemaakt? Bekijk dan de volgende pagina.