Machtiging zorg in het buitenland

Kiest u voor niet-spoedeisende zorg in het buitenland? Vaak heeft u dan vooraf een machtiging (toestemming) van ons nodig. Bijvoorbeeld als u 1 of meerdere nachten opgenomen wordt in een ziekenhuis, kliniek of ggz-instelling. Of bij een maagverkleining of plastische chirurgie. Op deze pagina leest u hoe u een machtiging aanvraagt. 

Belangrijk om te weten: heeft u spoedeisende zorg nodig? Bel in dat geval direct de UMC-alarmcentrale. U heeft daarvoor geen machtiging nodig.

Zo vraagt u een machtiging aan

Let op: U hoeft ons nooit medische foto’s te sturen. Als het nodig is, ontvangen we de foto’s graag via uw zorgverlener. Alleen die foto’s mogen we gebruiken.
  1. Daarnaast ontvangen we graag de volgende documenten van u

    • Een persoonlijk behandelplan
    • Een verwijsbrief van uw huisarts of medisch specialist (óf een document waarin staat waarom u geen verwijsbrief heeft)
    • Een offerte van uw zorgverlener

    Het is belangrijk dat deze documenten aan een aantal voorwaarden voldoen.

  2. Stuur uw aanvraag naar ons op

    U stuurt uw aanvraagformulier en de overige documenten eenvoudig naar ons op. Dit kan digitaal via de onderstaande knop. Of per post, naar:

    UMC Zorgverzekering
    T.a.v. Klantdeclaraties Team BTL
    Medisch geheim
    Postbus 445
    5600 AK Eindhoven

  3. U ontvangt binnen 10 werkdagen reactie van ons

    U hoort binnen 10 werkdagen of u de machtiging krijgt. Soms hebben we extra informatie nodig. Ook dat laten we u dan weten.

Vergoeding van zorg in het buitenland

Voor zorg in het buitenland kunnen andere vergoedingen gelden dan voor zorg in Nederland. Bekijk welke vergoedingen er voor u gelden:

 Veelgestelde vragen

  • Het is belangrijk dat de documenten die u aanlevert aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • Uw persoonlijk behandelplan is op briefpapier van het ziekenhuis of de instelling waar u behandeld wil worden.
    • Op uw persoonlijk behandelplan staat een handtekening van uw zorgverlener.
    • In uw persoonlijk behandelplan staan in ieder geval uw ziektegeschiedenis, diagnose en de voorgestelde behandeling.
    • Uw persoonlijk behandelplan is in het Nederlands, Engels, Duits, Spaans of Frans.
  • Heeft u van ons al een goedkeuring ontvangen maar is uw zorg in het buitenland door omstandigheden uitgesteld?

    Dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice via 0900 - 8018. Op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur.
  • Spoed of geen spoed?

    Niet alle spoed wordt ook echt gezien als spoed. Wij maken voor uw vergoeding een onderscheid tussen ‘spoedeisende zorg’ en ‘niet-spoedeisende zorg’.

    Spoedeisende zorg

    Heeft u tijdens uw vakantie of tijdelijk verblijf in het buitenland onverwacht medische zorg nodig? En kan de behandeling niet wachten totdat u terug bent in Nederland? Dan is er sprake van spoedeisende zorg. 

    Is het dringend of twijfelt u? Bel altijd de UMC-Alarmcentrale: :+31 40 297 56 90 (altijd bereikbaar).

    Niet-spoedeisende zorg

    Er is sprake van niet-spoedeisende (geplande) zorg wanneer u:

    • Tijdens uw tijdelijke verblijf in het buitenland zorg krijgt die ook uit te stellen is tot na uw terugkeer in Nederland.  
    • Voor een behandeling speciaal naar het buitenland gaat. Bijvoorbeeld omdat er in Nederland een wachtlijst is of omdat er in Nederland geen behandeling mogelijk is. 
    • Een tijdelijk verblijf in het buitenland betekent dat u korter dan 1 jaar in het buitenland verblijft.
  • Laat uw European Health Insurance Card (EHIC) zien

    Zorg dat u in het buitenland altijd uw European Health Insurance Card (EHIC) bij de hand heeft. Deze Europese zorgpas staat achterop uw UMC zorgpas of in de UMC Zorg app. Als u uw EHIC laat zien aan uw zorgverlener, voorkomt u dat u ter plaatse kosten moet voorschieten. De EHIC is niet geldig buiten de Europese Unie. Accepteert het ziekenhuis of de instelling waar u naartoe gaat de EHIC niet? Bel dan met de UMC Alarmcentrale.

    Bel de UMC Alarmcentrale: +31 40 297 5690

    Wordt u 1 of meer nachten opgenomen? Of wordt uw EHIC niet geaccepteerd? Neem dan contact op met de UMC Alarmcentrale: +31 40 297 56 90 (altijd bereikbaar). Een Nederlands sprekende hulpverlener helpt u verder. Bel de Alarmcentrale altijd, ook al is uw behandeling al begonnen of afgelopen. Als het nodig is, neemt de UMC Alarmcentrale rechtstreeks contact op met het ziekenhuis.

    De UMC Alarmcentrale helpt u met:

    • Het regelen van de betaling van de kosten
    • Uitleg over welke kosten vergoed worden en welke niet
    • Het vinden van de juiste zorg
    • Repatriëring naar een ziekenhuis in Nederland

    Heeft u geen contact opgenomen met de UMC-Alarmcentrale? 

    Dan kan het zijn dat het ziekenhuis u vraagt om zelf de rekening te betalen. U kunt deze rekening achteraf bij ons declareren.

  • Met een S2 (E112)-formulier kan een zorgverlener binnen de EU/EER de kosten (of een groot gedeelte van de kosten) van uw behandeling rechtstreeks bij ons declareren. U krijgt dit formulier van ons na toestemming voor uw behandeling. Vervolgens kunt u dit formulier zelf afgeven bij uw zorgverlener. Ontvangt u toch een nota van het ziekenhuis? Stuur deze dan naar ons toe, samen met een uitgebreid behandelverslag van uw specialist uit het buitenland. Wij bekijken dan of u de nota (deels) vergoed krijgt.

    U kunt een S2-formulier aanvragen via aanvraagformulier medisch specialistische zorg in het buitenland.

    Let op: een eenpersoonskamer en kosten voor behandeling door een professor of chef-arts komen nooit voor vergoeding in aanmerking. In sommige landen wordt het S2 (E112)-formulier alleen geaccepteerd bij staatsziekenhuizen en niet bij privéklinieken. In dat geval betaalt u wel vooraf zelf de kosten en kunt u de nota achteraf bij ons declareren.

    Voorbeeld

    Sam gaat naar België voor een operatie. Hij heeft van tevoren toestemming voor deze operatie gekregen via een S2 (E112)-formulier. De kosten voor de operatie bedragen in totaal € 5.500.
    Een Belgische patiënt zou hiervan € 5.000 vergoed krijgen via het Belgische ziekenfonds. De overige € 500 betaalt hij zelf. Dit heet in België ‘remgeld’. Eigenlijk net zoiets als bij ons het eigen risico.

    Had Sam deze operatie in Nederland laten doen? Dan zou hij € 5.300 vergoed krijgen. Dit is het tarief dat in Nederland geldt. Omdat hij vooraf toestemming heeft gekregen via het S2 (E112)-formulier, wordt € 5.000 vergoed aan het Belgische ziekenhuis via het Belgische ziekenfonds. Het overige bedrag van € 500 kan Sam bij ons declareren. Hiervan krijgt hij nog € 300 vergoed. Het resterende bedrag van € 200 betaalt hij zelf.
  • Nota's van zorg in het buitenland die u zelf betaald heeft, kunt u achteraf bij ons declareren. In het buitenland verwerken zorgverleners de rekening op een andere manier. Het kan dus voorkomen dat wij extra gegevens over uw behandeling nodig hebben om uw rekening op de juiste manier te kunnen verwerken.

  • Gaat u naar Cuba, Rusland, Venezuela, Wit-Rusland of Zuid-Afrika? Dan heeft u een Engelstalige verzekeringsverklaring (buitenlandverklaring) nodig. Hiermee kunt u aantonen dat u tijdens uw verblijf verzekerd bent voor medische zorg. U kunt een Engelstalige verzekeringsverklaring opvragen via onze klantenservice.