U bent altijd vrij om zelf uw zorgverlener te kiezen. Alleen kan uw keuze gevolgen hebben voor de vergoeding. Op deze pagina leggen we uit hoe het werkt.
Hieronder ziet u de vergoeding van UMC Ruime Keuze. Bij een zorgverlener met en zonder contract.
Het kan zijn dat u nog eigen risico of een eigen bijdrage betaalt.
vergoeding bij zorgverleners met contract
vergoeding van het gemiddeld gecontracteerd tarief
UMC Eigen Keuze is een combinatiepolis. De vergoeding bij zorgverleners zonder contract is anders dan bij een naturapolis. U krijgt bij bijna alle soorten zorg 100% vergoeding van het marktconform tarief. We hebben het hieronder op een rijtje gezet.
vergoeding van het marktconforme tarief
Uitzondering: GGZ en Verpleging en verzorging:
Acute zorg vergoeden wij altijd volledig. Bijvoorbeeld als u met spoed naar het ziekenhuis moet.
In de lijst maximale vergoedingen niet-gecontracteerde zorgaanbieders staat wat we precies vergoeden bij zorgverleners zonder contract. De lijst kunt u hier vinden.
Misschien bent u nu benieuwd naar hoe dit werkt bij de aanvullende verzekeringen? En of daar ook sprake is van zorgverleners met een contract? Ook bij de aanvullende verzekeringen maken wij meestal afspraken over de zorg. Welke afspraken dat zijn en met welke zorgverleners dat is, kunt u vinden bij de vergoedingen.
Het marktconform tarief is een bedrag dat in Nederland redelijk is voor een bepaalde behandeling. We kijken daarvoor naar wat zorgverleners in Nederland rekenen voor een bepaalde behandeling. Met die informatie berekenen wij het marktconform tarief. Is de rekening van uw zorgverlener onredelijk hoog, dan betaalt u het verschil zelf. Wij melden dat via Mijn UMC.
Bent u het niet eens met het marktconform tarief? Neem dan contact met ons op.
Gaat u naar een zorgverlener zonder contract? En heeft u basisverzekering UMC Ruime Keuze? Of heeft u UMC Eigen Keuze en gaat het om GGZ of verpleging of verzorging? Dan krijgt u maximaal het bedrag dat in de Lijst maximale vergoedingen niet-gecontracteerde zorgaanbieders staat.
Wilt u naar een zorgverlener zonder contract? Maar gaat u niet, omdat u het bedrag dat u zelf moet betalen te hoog vindt? Met andere woorden: ervaart u hinder (een hinderpaal) om naar een zorgverlener zonder contract te gaan? Dan kunt u een beroep doen op de hardheidsclausule voor niet-gecontracteerde zorg. En kunt u bij ons een aanvraag doen voor een hogere vergoeding.
Neem contact met ons op om hier gebruik van te maken. Dit kan via ons klachtenformulier op de website of per brief. Meer informatie vindt u op onze pagina Klachtenformulier. Geef aan waarom het bedrag dat u zelf moet betalen u tegenhoudt. En waarom u naar deze zorgverlener wil gaan. We proberen u dan binnen 14 dagen te vertellen of wij een hogere vergoeding kunnen geven.